Kako se Ford približava jubileju, iznimna dostignuća Henry Forda dolaze u žarište zbivanja. Tijekom godina prosperiteta i teškoća, tijekom rata i mira, tvrtka Ford Motor Company izrasla je od jednog čovjeka, jedne vizije, male garaže i Quadricycle-a do sile koja je promijenila prirodu osobnog prijevoza. Dostupnost automobila, koja se sada uzima zdravo za gotovo, doprinjela je značajno ekonomskom rastu i stabilnosti širom svijeta.
Tvrtka još uvijek utjelovljuje duh svojeg osnivača, uvijek razmišljajući unaprijed, planirajući bolju budućnost i težeći za inovativnim dostignućima u dizajnu, proizvodnji i tehnologiji. Ford i danas nastavlja tradiciju obiteljskog posla kojem je na čelu William Clay Ford Jr, praunuk osnivača.
Osjećaj za obitelj, kontinuitet i trajne vrijednosti stvaraju poseban odnos koji sjedinjuje sada proširenu Fordovu obitelj djelatnika, trgovaca, dobavljača, dioničara i klijenata na više od 200 tržišta širom svijeta.
William Clay Ford Jr., predsjedatelj i CEO Ford Motor Company čvrsto vjeruje u lekcije iz bogate i slikovite prošlosti kako bi izgradio još veće nasljeđe u 21.stoljeću. “Obilježavajući naš 100 rođendan, cilj nam je ostaviti još veći utjecaj na živote ljudi u slijedećih 100 godina. Želimo nastaviti pružati svijetu mobilnost proizvodeći izvanredne automobile koji su dostupni u svakom smislu te riječi – ekonomično, u odnosu na prirodu i okoliš i društvo. Stvarajući i održavajući slobodu kretanja za svakog poštujemo svoju prošlost i osiguravamo budućnost,” rekao je.
Ford je predan cilju da donosi najbolje proizvode na tržište ujedno čuvajući principe globalne odgovornosti, društva i održivost. Pružajući najvišu razinu kvalitete svojim kupcima bezvremenski su temelji te cijena ulaska na tržište. U Europi ti temelji pojačani su obvezom da se daju vozila koja se pouzdana, suvremena i pružaju superiorne vozne kvalitete.
U 20. stoljeću, nijedna tvrtka nije ostavila toliki utjecan na ljudske živote kao Ford. Henry Ford stavio je svijet na kotače proizvevši jednostavna, pouzdana vozila za mase koja si je prosječna obitelj mogla priuštiti.
Izvanredno nasljeđe sada inspirira ljude u Ford Motor Company da ostave jednako jako obilježje i u 21. stoljeću.
Prvih 100 godina
POVIJESNI PREGLED
1. svibnja Perry osniva Ford automobile u Parizu, da bi preuzeli poslove Forda u Francuskoj. Tvornica u Bordeauxu premještena iz Depasse-a u srpnju.
1917.
Henry Ford & Sin u travnju su stvorili korporaciju sa sjedištem u Corku, Irska, radi proizvodnje Fordson traktora. Tvornica je prva namjenski izgrađena Fordova tvornica na Starom kontinentu.
1919.
U lipnju Ford odbija prijedlog za pristup u joint venture dobiven od André Citroëna. 25. lipnja osnovana kompanija Ford Danska. 3. srpnja prvi Fordson traktor izlazi s proizvodne linije u Corku.
1920.
Ford Motor Company SAE započinje proizvodnju u travnju, u bivšoj trgovini vinom, u Cadizu, Španjolska.
1922.
1. siječnja u Antwerpenu, Belgija, osnovana je Ford Motor Company. Ford Italiana SpA otvorala svoju tvornicu u Trstu, koja ima 75% tržišnog udjela i pokriva 36 zemalja na tri kontinenta.
1923.
1. kolovoza Danegam (UK) je izabran kao mjesto za novu Fordovu britansku tvornicu. U listopadu je održana konferencija stranih managera, u Dearbornu (europski generalni manager, sedam europskih managera iz pojedinih kompanija, manageri tri južnoafričke kompanije, plus Kuba).
1924.
1. ožujka osnovana je Ford Motor Company u Nizozemskoj. 16. svibnja FMC osnovana u Stockholmu, Švedska. 10.srpnja službeno je objavljen plan izgradnje nove velike tvornice u Dagenhamu.
1925.
Ford Francuska seli se u novu tvornicu u Asneres, Pariz. U travnju Trafford Park proizvodi svoj 250 000-ti Model T. 18. kolovoza FMC Aktiongesellschaft je osnovana u Berlinu. Ukidanje poslijeratnog embarga na uvoz stranih automobila u Njemačku, omogućuje uvoz Fordova iz Copenhagena i Amsterdama.
1926.
1. siječnja osnovan je Ford Finska u Helsinkiju. 8. travnja prvi Model T kamion silazi s proizvodne linije u tvornici u Berlin-Westhafenu. U studenom Sir Herbert Austin predlaže joint venture s Fordom za englesko tržište.
1927.
1. listopada promjena u proizvodnji s Modela T na Model A dovodi do privremenog zastoja u berlinskoj tvornici (9000 proizvedenih automobila). Proizvodnja Modela T isto tako završava u Manchesteru, s 300 000 proizvedenih automobila.
1928.
1. travnja Henry i Clara Ford putujući kao gosp. i gđa Robinson stižu u Southampton kako bi provjerili Fordovo poslovanje u Britaniji, susreli se s Kraljem i Kraljicom i čelnicima poslovnog i političkog života. Henry angažira Sir Percival Perry-a da ponovno postavi Ford Britain na vrh nove Fordove organizacije u Europi. Izabrana tvornica u Dagenhamu bit će centar proizvodnje u Europi koja će opsluživati montažna postrojenja u Manchesteru, Corku, Parizu, Berlinu, Antwerpenu, Barceloni, Copenhagenu, Trstu, Stockholmu, Helsinkiju, Rotterdamu i Istanbulu. 7. prosinca osnovana je FMC Ltd. (UK) s kapitalom od 7 milijuna L. 31. prosinca zatvorena su vrata montažnog postrojenja za Model T u Corku (10 000 proizvedenih automobila) što označava kraj proizvodnje, sa skoro 16 milijuna proizvedenih vozila u Fordovim tvornicama širom svijeta.
1929.
Osnivan je ured Sir Percival Perry-a koji će koordinirati Fordove europske aktivnosti. Perry obilazi Europu sa Charles Sorensenom iz SAD-a kako bi izabrali pozicije za nova montažna postrojenja. U Istanbulu se otvara tursko montažno postrojenje. 16. svibnja Edsel Ford u Dagenhamu iskopava prvi komad zemlje sa srebrnom lopatom. U studenom Ford Italija objavljuje ekspanzione planove zasnovane na njihovoj novoj tvornici u Livornu ali oni su blokirani nakon što je Giovanni Agnelli iz Fiata protestirao Mussoliniju.
1930.
1. siječnja Ford kupuje 44 jutra zemlje za novu njemačku tvornicu u Kölnu. Planira se izgradnja tvornice u Gdanjsku u Poljskoj. 6. rujna Henry Ford plovi u Europu kako bi nadgledao napredak “Planova 1928”.
1931.
Ford osniva prodajnu kompaniju u Rumunjskoj, u Bukureštu. 12. lipnja 10 000 motorista dolazi u Koeln iz čitave Europe kako bi proslavili službeno otvorenje tvornice. 4. svibnja prvi Model A silazi s proizvodne linije u tvornici u Kölnu. 1. listopada prvo vozilo u tvornici u Dagenhamu, kamion AA, silazi s proizvodne linije.
1932.
1. veljače novi mali europski Ford, Model Y, snage 8 PS i 933 ccm, napravljen u samo 4 mjeseca, predstavljen je na Fordovoj izložbi u londonskom Albert Hallu i kreće u proizvodnju u Dagenhamu 10. kolovoza. Osnovan je FMC u Egiptu sa sjedištem u Aleksandriji.
1933.
1. siječnja u Koelnu započinje proizvodnja Modela Y, a model je nazvan “Koeln”.
1934.
Kako bi zaobišli lokalne zakone o proizvodnji, Ford i Mathis iz Strasbourga zajedno će izgraditi “Matfords”.
1935.
1936.
1938.
1939.
1. lipnja u Bordeauxu je osnovan Fordair kao podružnica Ford Francuske, za izgradnju avio motora. U listopadu Ford Francuska započinje proizvodnju kamiona u Bordeauxu.
1941.
1944.
1. prosinca u Dagenhamu se proizvodi 250 000-ti V8 motor u ratno doba.
1945.
1. ožujka američke snage ulaze u Koln. Fordova tvornica je bila oštećena granatiranjem ali 8. svibnja je iz tvornice izašao prvi poslije ratni kamion, sastavljen ručno od dijelova. 25. svibnja u Dagenhamu započinje proizvodnja u doba mira.
1946.
1947.
1. rujna u Sjedinjenim državanja nastaje Ford International koji će koordinirati sve prekooceanske poslove.
1948.
1. veljače Henry Ford II dolazi u Southampton brodom Queen Mary, kako bi posjetio Fordove kompanije u Europi. 23. lipnja stariji Fordovi manageri širom svijeta nazočni su na prvom ikada održanom sastanku međunarodnog managementa kompanije u Dearbornu. Rumunjska država nacionalizira Fordovu tvornicu u Bukureštu.
1950.
1. siječnja Ford US preuzima direktno vlasništvo nad kontinentalnim Fordovim kompanijama koje je prije koordinirao Ford Britanija. U listopadu su na Olympia Motor Showu predstavljeni novi Consul i Zephyr koji su bili prvi Fordovi sa jednodjelnom karoserijskom konstrukcijom i prvi automobili na svijetu sa MacPhersonovim nezavisnim prednjim ovijesom, u današnje vrijeme industrijskim standardom. Isto tako, prvi su Fordovi s motorima koji imaju ventile iznad glave.
1951.
1952.
1. siječnja Ford Werke predstavlja svoj prvi poslijeratni dizajn, Taunus 12M.
1953.
1954.
1. studenog Ford Francuska prodaje svoje proizvodne pogone u Poissy-u tvornici Simca.
1955.
1956.
1958.
1961.
1. svibnja proizvodnu liniju napušta milijunti Ford napravljen u Kölnu. U srpnju započinju radovi na novom središnjem Odjelu dijelova u Kölnu – Merkenich. U rujnu Ford Britanija otkriva novi sportski Consul Capri na Motor Showu u Frankfurtu.
1962.
1. veljače proizveden je prvi motor u tvornici u Kölnu. Predstavljen je novi Taunus 12M “Cardinal” s V4 motorom i prednjim pogonom. Ford Britanija uvodi novu Cortinu, prvi automobil s jednodjelnom karoserijom istaknutoj po principu rada aviona, kako bi sačuvala težinu bez gubljenja snage.
1963.
1964.
1965.
1. svibnja na utrci Indianapolis 500 pri brzini od rekordnih 150.7 mph pobjeđuje twin-cam Lotus Ford kojeg je vozio Jim Clark. U listopadu je predstavljen niz modela Trasit van, prvi zajednički europski program za Ford. 15. listopada otvara se Lommel u Belgiji.
1966.
1. travnja kupljeno je zemljište u Dürenu za novu tvornicu osovina. 1. ožujka Ford potpisuje 100 000 L vrijedan ugovor s Cosworthom za razvoj novog motora Formule 1. Počinje gradnja novog Inžinjerskog centra u Kölnu – Merkenich. 1. srpnja Ford Britanija uspostavlja prekoatlansku računalnu vezu između Aveleya i Dearborna. Ford Britanija predstavlja “ADA”, prvi računalni program crtanja u moto industriji. Završen je Centar za istraživanja i razvoj u Dantonu (UK). Započinju radovi na novoj tvornici u Saarlouisu (Njemačka). Kod prvih pet pozicioniranih na utrci Indianapolis 500 nalaze se Fordovi motori. Pobjednik je Graham Hill (Lola-Ford), koji je debirao na Indianapolisu, prvi “gušter” koji je pobijedio od 1927. 19. lipnja ostvarena je prva pobjeda na Le Mansu za Ford GT40 (Amon/McLaren) s Mk IIs završecima 1-2-3.
1967.
1. siječnja odobren je projekt Escort Twin-Cam. 4. lipnja Ford Cosworth DFV Grand Prix motor osvaja svoju prvu utrku, nizozemski GP u Zandvoortu, u Lotusu 49 kojeg je vozio Jim Clar. 11. lipnja Ford GT40 Mk IV kojeg su vozili Gurney/Foyt pobjeđuje utrku Le Mans. 19. lipnja osnovan je Ford of Europe Inc. sa sjedištem u Londonu. 17. studenog počinje proizvodnja u Halewoodu.
1968.
1. siječnja počinje proizvodnja Escorta u Njemačkoj, kao “ujedinjenog europskog modela”. 3. travnja proizveden je 4 milijunti automobil u Ford Werke u Kölnu. 20. lipnja otvara se Istraživački i inžinjerijski centar u Kölnu-Merkenich. 1. kolovoza počinje proizvodnja u tvornici karoserija u Saarlouisu. 25. rujna počinje proizvodnja u potpuno autonomnoj tvornici kotača u Genku. 29. rujna Ford GT40 #1075 kojeg su vozili Rodriguez/Bianchi pobjeđuje na 24-satnoj utrci Le Mans.
1969.
1. siječnja predstavljen je Capri, “automobil kojeg ste si uvijek obećavali”. U travnju Henry Ford posjećuje Rusiju. 16. lipnja ostvarena je četvrta pobjeda na Le Mansu za Ford GT, koji su vozili Ickx/Olivier. 9. rujna Ford US objavljuje sporazum s Alejandrom de Tomasom iz Ghia-e o “razmjeni tehničkih usluga”. 30. rujna je u Genku proizveden milijunti automobil. Jackie Stewart (Matra-Ford) postaje Svjetski šampion u moto natjecanju u godini kad je svaki GP pobjednik opremljen Ford Cosworth DFV motorom. Matra-Ford je konstrukcijski prvak.
1970.
1. siječnja objavljeno je osnivanje Ford Advanced Vehicle Operations. 19. travnja započinje 17 000 milja dugačak World Cup Rally London Mexico, na kojem su pobjedili Mikkola/Palm u Escortu. U kolovozu Ford kupuje 84% dionica od De Tomasa. Osnovan je De Tomaso Inc koji će koordinirati Fordovim interesima u Italiji. 4. listopada Jochen Rindt (Lotus-Ford 72) pogiba u testnom sudaru u Monzi. Posthumno mu je dodijeljen naslov svjetskog prvaka. Lotus-Ford je konstrukcijski prvak.
1973.
1. siječnja Ford kupuje preostale dionice De Tomasa i stvara Ghia pogon u Torinu. 14. lipnja Ford odabire Almusafes (Valencija) za sjedište svoje nove tvornice u Španjolskoj. 19. lipnja Henry Ford II svečano otvara tvornicu mjenjača u Bordeauxu. Jackie Stewart (Tyrrell-Ford)osvaja svoj treći naslov svjetskog prvaka i povlači se nakon postavljanja rekorda od 29 pobjeda. Lotus-Ford je konstrukcijski prvak. 26. rujna osnovan je Ford Španjolska.
1974.
1. siječnja i 22. rujna proizveden je prvi probni motor u Tvornici motora u Valenciji i završen je prvi mjenjač na Fiesti u Tvornici prijenosnog sklopa u Bordeauxu.
1. rujna je u Europi predstavljena Fiesta. Fiesta je prvo vozilo koje je ikada primilo nagradu od Britanskog vijeća za dizajn. 26. listopada Henry Ford II svečano otvara tvornicu u Valenciji u nazočnosti kralja Juana Carlosa.
1977.
1. listopada Mario Andretti (Lotus-Ford) osvaja naslov svjetskog prvaka u vožnji; Lotus-Ford je konstrukcijski prvak.
1981.
1. travnja formiran je Iveco Ford Truck u 48% vlasništvu Ford Britanije. U prosincu je proizveden zadnji Capri; ukupna proizvodnja svih modela je bila 1 886 647.
1987.
1. siječnja osnovan je novi Ford Nizozemska. 29. rujna umire Henry Ford II. 21. listopada Ford kupuje Aston Martin Lagonda.
1988.
1. ožujka Alex Trotman postaje predsjednik Ford of Europe.
1989.
1. prosinca su dioničari Jaguara izglasali prihvaćanje Forda za 1.6 milijardi L. Predstavljena je nova Fiesta sa protuprovalnom zaštitom.
1992.
1. svibnja je otvorena nova tvornica Alba u Szekesfehervaru, pored Budimpešte i Mađarska postaje proizvodnja ignition coils i pumpi za gorivo.
1993.
1. ožujka Mondeo je proglašen “svjetskim automobilom”. 1. studenog Alex Trotman postaje prvi Predsjednik Forda koji nije rođen u SAD-u.
1994.
1. siječnja započinje Ford 2000 korporativni rekonstrukcijski program s udruživanjem sjevernoameričkog i europskog djelovanja. 19. travnja u Dagenhamu je proizveden 28 milijunti motor. 26. travnja svečano je otvorena portugalska tvornica AutoEuropa koja će proizvoditi Ford Galaxy/VW Sharan MPV. 5. svibnja otvorena je 656$ vrijedna Zetec-SE tvornica motora u Valenciji. 29. rujna počinje proizvodnja Escorta i Transit vanova u Plonsku (Poljska). Objavljena je nova Fiesta sa Zetec motorom. To je prvi mini automobil koji ima kombinaciju poboljšanog četvero-kanalnog protuprovalnog sistema zaštite sa elektroničkom distribucijom sile kočenja i kontrolom vuče.
1. siječnja Ford i Jackie Stewart objavili su petogodišnji ugovor za osnivanje novog Grand Prix tima. 27. ožujka Ford otvara prodajni ured u Moskvi, 89 godina nakon prve agencije koja je tamo osnovana. 23. svibnja objavljen je novi joint venture u Bjelorusiji, pored Minska, gdje će se montirati Escorti i Transiti. 8. listopada proizvedeno je 250 milijunto Fordovo vozilo, Fiesta. Isto tako, proizvedeno je 10 milijunto vozilo u Dagenhamu od njegovog otvorenja 1931. godine.
1997.
1998.
1. siječnja FMC postiže dogovor sa AB Volvo o kupovini njegovog poslovanja osobnim automobilima širom svijeta, Volvo automobilima, za 6.45 milijardi $. 19. ožuka Ford osniva Premier Automotive Group koja uključuje Jaguar vozila, Volvo vozila, Aston Martin i Lincoln.
2000.